Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."
(Al-Baqarah : 155-156)

11 May 2010

The 4th Summer Begins

Hari ini 11 Mei 2010. Ya, hari kesebelas dalam bulan Mei pada tahun yang ke 2010 dan di Mesir sekarang suasana sudah semakin stabil selepas siri ketidakstabilan panas dan sejuk hampir sebulan juga. Stabil dengan panas-kering yang akan memuncak tidak lama lagi.

Post kali ini lebih kepada luahan fikiran dan perasaan. Saya lebih suka menulis begini dari menulis artikel yang sarat dengan isi-isi serius yang memerlukan rujukan yang teliti. Tambahan lagi, ummi dan adik-adik sudah mula bising dengan blog yang hampir tidak terurus ini. Alasan sibuk sudah tidak boleh dipakai lagi dan alasan malas segan untuk diluahkan. Malas membuat rujukan, sebab itu lebih banyak tajuk dalam draft dari isi. He he he. Sedang tumpukan pada perkara-perkara lain juga.

Ya, saat saya menulis post ini juga sudah masuk musim panas keempat saya di Mesir. Mesir mempunyai tahap kepanasan yang agak tinggi berbanding Malaysia tetapi panas di Malaysia adalah panas lembap. Di sini panas kering. Jadi tidaklah terlalu kurang selesa bila sudah berpeluh. Cuma mataharinya terlalu memancar, sangat baik untuk menangkap gambar di tempat-tempat yang sebenarnya buruk kerana akan menghasilkan gambar yang cantik (photogenic).

Saya suka musim panas (ayat biasa untuk sedapkan hati). Kerana musim panas saya tidak cepat lapar, boleh merayap dengan lebih lama kerana masa siangnya lebih panjang, program-program persatuan ditawaqufkan kerana periksa akhir tahun dan saya boleh menumpukan otak dan mata di hadapan buku (depan laptop mungkin juga, he he he). Cuma yang tidak berapa seronok ialah pakcik-pakcik arab yang semakin mengganas sama juga dengan gosip-gosip panas yang suhunya sama dengan suhu alam sekitar. Entah mengapa, sejak kebelakangan ini, banyak pula penyampai gosip yang datang pada saya. Gosip kahwin, gosip ejen dan tidak kurang juga gosip akademik. Wah, gosip akademik? Ya, final exam universiti saya tahun ini ditunda atas sebab-sebab yang tidak diketahui. Malas dengar sebab-sebab yang dibawa oleh 'gossiper' yang sekali dengar memang agak mengarut dan kurang matang. Mungkinkah kerana bilangan pelajar Malaysia di Tanta yang semakin ramai?

Untuk menyedapkan hati lagi (yang hampir 90% telah berada di Malaysia), rupa-rupanya sudah empat tahun saya di sini dan bakal menamatkan pengajian dalam tempoh 2 tahun lagi. Bakal menjadi 'doktor hamba' di Malaysia barangkali. Doktor atau HO yang bakal menerima ujian yang tidak pernah terfikir dan terlintas dek akal. Macam-macam perasaan juga mengenangkan masa depan. Pelbagai kemungkinan boleh berlaku dan saya berharap agar semuanya berlaku dengan baik. Tetapi perlu berhati-hati juga, dunia kan penjara orang mu'min?

Dalam tempoh hampir empat tahun saya di Mesir, saya rasakan seolah-olah saya separuh bermimpi. Ya, saya seperti tidak percaya bahawa saya sudah lebih separuh jalan untuk menjadi seorang doktor. Saya juga hampir tidak percaya bahawa saya kini berada di Mesir, sebuah negara yang Allah tempatkan saya untuk mendidik kesabaran saya (walaupun belum well-developed lagi, hu hu hu). Sebuah negara yang masyarakatnya, budayanya, sistemnya yang benar-benar tidak sama dengan Malaysia. Apakah hikmah semua ini berlaku?

antara lubuk kekuatan yang cuba saya sedut..

Hari ini dan di saat ini, saya sedang mengaut kembali kekuatan-kekuatan yang cuba saya bina dulu. Kekuatan untuk terus belajar 2 tahun lagi. Kekuatan untuk terus membuat kebaikan-kebaikan dan membuang sikap-sikap lama saya yang buruk. Kekuatan untuk terus hidup dalam petunjuk Quran dan panduan Sunnah yang pastinya akan mengundang segala tribulasi dunia yang pelbagai. Ya, saya lemah tanpa Dia sebagai pembantu. Ya Allah, maafkan kesalahanku dan kuatkan keyakinanku!

Semoga dipermudahkan Allah..

Hari ini dan saat ini juga, saya kelegaan. InshaAllah, saya akan balik ke Malaysia tahun ini dan telahpun menyiapkan perancangan awal untuk projek di MATRI dan Elektif Posting di Hospital Baling dan Hospital Kuala Lumpur. Sebenarnya, saya agak gementar kerana kali ini saya akan berhadapan dengan dunia sebenar secara langsung. Perasaan saya lebih tepat lagi bercampur-baur antara suka dan takut.Takut menjadi bertambah kronik dengan pemikiran saya yang bayangan lebih kepada negatif atau pesimis. Alhamdulillah saya ada ummi dan ayah yang terlalu memahami. Allah, inilah ni'mat terbesar dan kasih sayangNya yang paling hebat yang Dia berikan. Maka, mengapa saya masih melakukan dosa? Mengapa perlu takut dari selain Dia?

Akhiran, semoga musim panas saya kali ini lebih baik dari musim panas sebelum ini. Semoga pengajian saya kali ini lebih baik dari yang sebelum ini. Semoga result exam saya kali ini juga lebih baik dari sebelum ini. Saya mahukan itu tetapi Iradah Allah melepasi segala kemahuan saya. Baik, saya pasrah. Memujuk diri supaya terus melakukan perkara-perkara baik hingga ajal menjemput datang..

.. dan inilah musim panas keempat saya. Menanti kelima dan keenam. Seterusnya, mungkin tiada lagi musim panas di Mesir lagi, he he he. Semoga sempat merasai musim panas di tempat lain pula! *grin*

P/S: Tidak mahu menulis terlalu panjang sebenarnya. Takut ditanya kelak (pasti akan ditanya). Resolusi 23 tahun hidup : Mahu kurang bercakap dan banyak sabar. Hu~

7 responds:

hoodsunny said...

here come 'pengkomen tegar' he he he

1. gossip mmg liar~!!
2. reconstruction bermula T-T
3. Kuatkan kami ya Allah
4. Xmo musim panas di tempat lain, nk musim sejuk dan bunga di tempat lain :D
5. Doakan uda juge :)

(eh, word verification-ovessi~ bakal terbang lagi ke? :P)

adeqs comeyll said...

owh..sy suke komen kak uda yg ke 4..
saya juga berharap begitu~ :D

jgn lpe doakan saya...

[kak uda...word verification saya jawab -later-..insyaAllah,jom terbang ke len lak~]

Anonymous said...

salam...wow bestnyer dpt elective posting tu..
kak huda dpt jgk ke???

Husna Sani said...

dpt mmg best, nak buat tu takut jg..
mestila k huda dpt jgk, mne bleh sye pg sorang2.. *smile*

VioletOrchid said...

photogenic tkpe
asalkan tak photogedik :P

ummiMM said...

Salam!...

Mabruq Husna!!...Terharu dengan pemikiran Husna! Semoga adik2 MM lebih ramai dapat belajar dari Kak Husna mereka!

Semoga sentiasa didalam pemeliharaan Allah swt! Ditingkat kan iman dan taqwa! Ameen!

Husna Sani said...

to VioletOrchid :

sape yg photogedik? arab ke? he he he

to ummiMM :

syukran atas doa, sye xde apa-apa, biasa-biasa saja ni..