Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."
(Al-Baqarah : 155-156)

08 December 2009

Life As It Is

Akhirnya, post yang pendek dan ringkas inshaAllah. Banyak yang ingin diceritakan, tapi banyak dalam draft, menanti untuk di'publish'. Membuang sawang-sawang dan habuk dulu agaknya, barulah mengilat, menyusun-atur bahan dan menghias (perlu ke?). Lagipun sedang terkial-kial menggunakan Blogger in Draft, banyak benda baru termasuk 'jump' (orang penat-penat carik, baru dia nak introduce..adess).

Baru hari ini dapat menulis, selepas tamat exam akhir opthal round! (wah!). Tahun klinikal agak mencabar juga, dan menarik. Serta menguji kesabaran. Prof opthal kata ramai doktor wanita cenderung pada bidang penuh ketelitian ini (termasuk Fazilah), tetapi saya kata, "Rasa macam dah x larat nak jumpa manusia.." Allah, sabarkan diri ini. Kata nak jadi neuropsychiatrist? Lama lagi la kan? Hu~

Sekejap betul rasanya, 2 bulan dalam opthal sepatutnya sudah tahu diagnose masalah mata. Sepatutnya. Tahun ini, tahun 4 rasa lebih sibuk pula. Ditambah dengan pengajian tambahan (boleh dikategorikan sebagai tuisyen ke?) pendidikan Islam dari tenaga pengajar Azhar dan kelas hafazan setiap minggu. Saya kan masih pelajar? Apa lagi yang saya boleh sibukkan diri ini?

Makan di universiti seperti biasa. Cuci mata di awwal bahr dan medan sa'ah seperti biasa. Mengadap laptop seperti biasa. Tiada apa yang menarik. Cuma pelajar-pelajar Malaysia semakin ramai. Jalan-jalan ke mana-mana pasti terserempak. Kena kurangkan perkataan yang mengarut-ngarut. Kena matang sikit sebenarnya. Kawal emosi dan banyakkan berfikir..


Selamat tinggal tahun 2009!


Sekadar berkongsi beberapa berita gembira (bagi saya jela) yang saya alami beberapa bulan ini. Pertama-tamanya, Windows Vista Home Basic saya telah berjaya di'activate' tanpa perlu beli yang original. Alfu syukran untuk C-bah yang berjaya stimulate saya untuk menyelesaikan masalah besar ini. Toche!

Keduanya, saya tidak lagi memegang jawatan Timbalan Pengerusi yang dasyat itu. Oleh itu, saya tidak perlu bercakap di hadapan ramai orang lagi, tidak perlu dikenali orang ramai lagi, tidak perlu berurusan dengan lelaki dan orang besar-besar dan tidak diperhati sangat oleh orang ramai. Lega betul rasanya. Hidup kembali normal. Alhamdulillah!

Itu sahaja untuk post yang 'pendek' ini. Tajuk lain akan datang, inshaAllah..

Pesanan untuk diri sendiri : Al-Qasas : 77 (Berbuat baiklah dengan manusia lain sepertimana Allah berbuat baik padamu!) Sesungguhnya Allah terlalu  baik padaku, adakah aku berlaku baik dengan manusia lain?

..Wallahu'alam..

(Ni saje nak try letak video guna blogger in draft, test2)

2 responds:

fatin said...

Salam.macamana imtihan?Maannajah...Kelas hafazan?Mula dari awal ke?Semoga dimudahkan urusan, insya Allah.

Husna Sani said...

hu hu hu
imtihan nus we nus
kelas hafazan mmg mula dr awal, ramai2 amik kn?
doakan sye..