Falsafah Orthopedics

Tidak berniat mahu menulis terlalu panjang kali ini. Tahu dan rasa begitu lama tidak menulis sesuatu kerana satu lagi falsafah yang baru didapati dan dipelajari i.e. banyak menulis = banyak bercakap = banyak diuji, tetapi tetap terus menulis sekadar untuk berkongsi dan sebenarnya lebih banyak untuk peringatan diri sendiri apabila tulisan ini dikekalkan dalam bentuk blog. Semoga sama-sama mendapat manfaatnya, samada sedikit atau banyak inshaAllah.

Setelah hampir 3 bulan di Ward Perbidanan dan Sakit Puan, Tahun 6 ini meneruskan baki-baki tahun akhir dengan subjek kedua terakhir iaitu Special Surgery yang dibahagikan kepada Orthopedics, Urology, Cardiothoracic, Neurology dan Anesthesia. Secara ringkasnya Orthopedics adalah sains tentang tulang, Urology tentang organ menghasilkan air kencing (kidney and its apparatus), Cardiothoracic tentang pembedahan jantung dan dada, Neurology tentang saraf (fav subject) dan Anesthesia tentang pembiusan. Secara pandangan umumnya setelah 4 minggu di Special Surgery ini, Surgery benar-benar tidak sesuai dengan jiwa saya tambahan lagi Surgery juga bermaksud 'Open and See' yang lebih sesuai untuk doktor lelaki. Bahkan kebanyakan pensyarah adalah doktor lelaki dan hanya Anesthesia sahaja yang setakat ini kesemuanya doktor perempuan. Hatta Round Perbidanan dan Sakit Puan tempoh hari juga kebanyakannya doktor bedah adalah lelaki dan pembedahan yang dilakukan oleh mereka lebih cepat dan smart. Puji sikit. hehe

Dari kelima-lima subjek ini, yang benar-benar menarik perhatian saya adalah Orthopedics. Mungkin juga kerana subjek ini banyak berkaitan Radiology yang sesuai dengan orang berotak kanan seperti saya, banyak falsafah yang saya perolehi darinya. Dan falsafah ini disampaikan dengan ayat yang lebih baik pada hari ini oleh pensyarah saya, Dr. Mohamed Mostafa Hosney. Kagum dengan beliau selain kerana English beliau yang sangat fluent.

bolehlah jemput Dr. nanti untuk motivasi. hehe

Be Specialized

Pada mulanya saya agak skeptik dengan sistem pembelajaran perubatan yang mana menekankan konsep specialization iaitu mengkhususkan bidang yang kita ceburi  menyebabkan kita banyak tidak tahu bahagian-bahagian lain. Tetapi saya menyedari bahawa sehebat mana pun seorang manusia, dengan tenaga, masa dan pelbagai asbab yang terhad, tidak akan mampu menguasai semua perkara sekaligus. Biarlah satu perkara dalam ruang kemampuannya dan kesesuaiannya dikuasai dengan baik dan seterusnya dirujuk apabila diperlukan. Bukankah manusia juga makhluk sosial? Perlu kepada manusia lain yang mempunyai kelebihan dalam bidang yang lain pula untuk saling memberi manfaat dan seterusnya memakmurkan dunia? Saling lengkap melengkapi dan bersinergi?

Mungkin kita melihat Dr. Mohamed begitu khusus hanya dalam Hip Joint dan tidak Knee, Foot dan bahagian kaki yang lain, namun beliau boleh refer kes-kes lain kepada yang lebih pakar dan bekerjasama dengan mereka.

Jangan lupa bahawa semua ini tidak akan berlaku tanpa kerendahan hati dan sikap tidak mahu memperbaiki diri serta tidak peduli orang lain ! (kelemahan terbesar saya..)

Walking Is Important

Saya yang tidak teruji dengan kehilangan nikmat berjalan tidak layak untuk bercerita tentang ini. Tetapi Dr. Mohamed menceritakan betapa tertekannya pesakit yang tidak mempunyai ketinggian yang cukup atau tidak boleh berjalan apabila menghadapi kehidupan sehari-hari. Bayangkan jika mempunyai kaki tetapi terpaksa berjalan menggunakan alat bantuan berjalan. Bayangkan betapa banyak kegembiraan yang tidak dapat dikongsi kerana tidak mampu kemana-mana untuk meraikannya.

Berjalan juga penting untuk wanita selepas bersalin dan juga selepas sebarang pembedahan. Take note. Kerana early mobilization boleh mencegah berlakunya DVT (Deep Vein Thrombosis) yang boleh membawa kepada pulmonary embolism yang seterusnya mampu menamatkan nyawa seorang manusia!

moving prevents osteoarthritis


Study Well, Learn From Everything !

Dr. Mohamed yang baru saya kenali ini benar-benar seorang yang belajar dari semua perkara (termasuk dari pesakit beliau sendiri!) dan bagi beliau, dengan mengajar juga beliau dapat belajar. Menceritakan pengalamannya ketika menaiki ratusan tangga ke sebuah bangunan di German, beliau merasakan bahawa diri beliau masih dipertengahan tangga tersebut dan masih perlu banyak belajar. Oleh itu, memang sangat perlu bersungguh-sungguh untuk belajar dan terus hidup. Melihat dan mengambil pengajaran dari dunia memang banyak mengajar tentang falsafah hidup, tetapi sebenarnya dengan ke kelas, berbincang dengan para pensyarah dan guru adalah cara paling baik untuk mendapat ilmu yang benar sekaligus menyumbang dan berkongsi idea dan pandangan.

Falsafah Hip Joint

Falsafah ini saya perolehi selepas penerangan Dr. Mohamed tentang DDH (Developmental Dysplasia of Hip). Hip joint secara ringkasnya terdiri daripada acetabulum dan femur head yang kedua-duanya mempunyai anatomy yang cukup berbeza walaupun berasal dari origin cells yang sama. Namun kedua-duanya memerlukan kedudukan yang fitted untuk berfungsi secara optimal. Bahkan, dibantu oleh proses berjalan, kedua-duanya perlu saling stimulate antara satu sama lain untuk terus berkembang secara normal dari segi saiz dan bentuk seterusnya mampu menampung dan menstabilkan berat badan ketika berjalan. MashaAllah. Tanpa kedudukan yang sepatutnya (femur head perlu berada berdekatan dan tepat di dalam acetabulum), DDH akan berlaku menyebabkan kanak-kanak yang menghidap penyakit ini tidak dapat berjalan dengan baik. Bahkan jika bilateral, mungkin tidak mampu berjalan langsung. Wallahu'alam.



Sesungguhnya, dari Hip Joint ini saya mengetahui bahawa hidup bukan sekadar untuk menjadi hebat dan mempersembahkan pada dunia tentang kehebatan diri kita. Kalau kita sendirian hebat tanpa stimulate orang lain, kita sebenarnya tidak menyumbang apa-apa kepada kestabilan dunia. Dan kemungkinan besar kita boleh menjadikan dunia terbalik dan tidak stabil. Sepertimana yang berlaku pada DDH yang acetabulum dan femur head berkembang sendiri-sendiri tanpa saling men'stimulate' dan menjurus kepada ketidakstabilan dan masalah untuk berjalan.

Tambahan lagi, saling melakukan kebaikan ini tidaklah 100% memerlukan keserasian dan persamaan. Lihatlah semula pada acetabulum dan femur head yang sangat berbeza bentuk dan fungsi, namun kedua-duanya mampu men'stimulate' antara satu sama lain untuk mencapai fungsi paling optimal tanpa perlu mengubah bentuk dan fungsi masing-masing. Yang penting kedudukannya perlu 'adil, berada di tempat yang sepatutnya. Dengan izin Allah, Subhanallah!

Itulah sedikit pandangan dan falsafah tentang Orthopedics yang mampu dicapai setakat beberapa minggu dalam Round Special Surgery ini. Masih berhajatkan teguran, tambahan dan muhasabah, inshaAllah.

Wallahu'alam.

P/S: Para Junior Universiti Tanta akan memulakan Final Exam mereka tidak lama lagi. Jangan stress dan tension. Belajar dan membacalah dengan seronok. hehe Sama-sama doakan ya! (Cepatnya masa berlalu.. huhu)

Comments

hood@sunny said…
Seperti biasa here comes the 1st commentor~ ^__^V

Falsafah Head of femur & acetabulum utk mencapai kestabilan dan mobility mmg menarik..


P/S: Carilah hikmah di setiap benda yg kita hadapi..