Day One in Hospital Baling

Pertama-tamanya, ucapan penghargaan buat semua staf Hospital Baling, terutamanya Pengarah - Dr. Jazari, Penolong Pegawai - Cik Nadzirah, Ketua Jabatan Kecemasan - Dr. Ariff, MOs - Dr. Chew, Dr. Pubalan, Dr. Karthi, Dr. Hafizah, MAs - Hj. Ahmad, En. Samsudin, En. Zamudi, En. Nurul, En. Safari, Staff Nurses - Kak Syakinah, Kak Zaitun, Kak Fatimah dan lain-lain. Maaf jika ada nama yang tidak tercatat.


Hari pertama ke Hospital Baling, terus sahaja saya dan Huda ke Pejabat Pentadbiran. Sempat juga berhenti di depan plan hospital sebelum ke sana kerana satu-satunya tempat yang pernah saya pergi sebelum ini hanyalah Klinik Pesakit Luar. Borang permohonan yang disediakan Kementerian Kesihatan telah diisi beserta beberapa salinan dokumen yang lain menyebabkan saya terasa seolah-olah membuat permohonan kerja pula. Ya, kerja tambahan tanpa gaji. *sigh*

Setibanya di Pejabat Pentadbiran, kami diminta bertemu dahulu dengan seorang penolong pegawai pentadbiran, Cik Nadzirah. Menurut beliau, inilah kali pertama pelajar perubatan membuat permohonan untuk Posting Elektif (Attachment) di Hospital Baling dan memerlukan kelulusan dari Pengarah Hospital. Tambahan lagi, pihak hospital tidak mendapat maklumat awal dari universiti tempat kami belajar. Hanya surat perakuan dari universiti tidak memadai. (You know O medical student of Tanta University that Dr. Mohsin will never do that..) Lebih malang lagi, Pengarah tidak ada di pejabat atas beberapa urusan maka kami tidak dapat memulakan attachment pada hari yang sama. Rancangnya memang mahu memulakannya pada minggu depan, memandangkan hari itu adalah hari terakhir untuk minggu tersebut, maka kebenaran hanya dapat diberikan pada minggu hadapan. Maka kamipun berbasikal pulang setelah meninggalkan nombor untuk dihubungi.

Hari pertama minggu berikutnya, saya menerima panggilan untuk datang ke pejabat untuk bertemu Pengarah dan mendapat kebenaran membuat attachment. Hati sudah berbunga-bunga tetapi sedikit berdebar-debar kerana kemungkinan besar akan ditempatkan di Bahagian Kecemasan. Terus ke pejabat, bertemu Cik Nadzirah semula (yang saya mula mengesyaki bahawa dia adalah rakan sekelas saya semasa di sekolah rendah setelah mengetahui dia sama umur dengan saya, he he..) dan diarah ke bilik Pengarah. Mungkin sekadar untuk mengenali kami, beliau bertanya beberapa perkara sambil memberikan satu ekspresi yang saya ingat hingga kini, "Orang Baling pun pandai-pandai jugak eh?" Ha ha. Tiada komen.

Tanpa sebarang pengenalan atau surat pengesahan, kami terus sahaja ke Bahagian Kecemasan untuk bertemu ketua Jabatan, Dr. Ariff tetapi beliau diganti oleh En. Samsudin untuk sesi briefing kami. Briefing yang begitu ringkas tentang Zon Hijau, Kuning dan Merah (Zon Resusitasi), En. Samsudin tidak tahu apa lagi untuk diberitahu dan kami juga tidak tahu apa yang hendak ditanya. Suasana sekeliling yang penuh dengan ubat-ubatan dan alat-alat medikal yang tidak dikenali menyinggah tubir mata sambil menyedari bahawa memerlukan masa untuk belajar semua perkara. Ya, saya ada 2 minggu untuk mengetahui semuanya! (yang Pengarah katakan tidak cukup itu..)
Zon Merah

Zon Kuning
Menurut En. Samsudin (yang merupakan ketua Medical Assistant @ MA di Jabatan Kecemasan), kelengkapan di Jabatan Kecemasan di hospital daerah seperti Baling ini tidaklah secanggih seperti di hospital-hospital bandaraya seperti Sungai Petani dan Alor Setar. (apatah lagi HKL kan?) Kerana itulah kelengkapan yang terdapat di sini agak ketinggalan dan hanya memenuhi keperluan sahaja. Menurut beliau lagi, Jabatan ini berfungsi selama 24 jam dengan waktu pejabat hanya menerima kes-kes kecemasan dan waktu lainnya menerima semua kes termasuk kes pesakit luar. Kadangkala, ada kes-kes serius yang memerlukan rawatan lanjut perlu dirujuk (refer) ke hospital-hospital bandaraya. Sekilas pandang, Jabatan ini tidaklah sesibuk yang dibayangkan, tetapi sebenarnya mengikut keadaan dan waktu. Kadang-kadang kes kecemasan terlalu banyak hingga bilik resusitasi yang hanya mempunyai 1 katil untuk resusitasi penuh dan tidak muat. Pernah juga sehari kami di Jabatan ini, tiada pesakit langsung selama 4 jam!

Sambil memperkenalkan diri sebagai pelajar perubatan Tahun 4 yang tidak tahu apa-apa kemahiran langsung dan secara automatik dikenali hanya dengan tudung (tengok tudunglah nak tahu belajar kat mana - En. Samsudin), kami sempat membaca warna pembahagian sisa buangan perubatan, mengenali sedikit sebanyak sistem hospital Malaysia dan membandingkan fasiliti yang terdapat di sini. Walaupun penuh kekurangan, tetap menandingi Jabatan Kecemasan di Hospital Universiti Tanta yang pernah saya masuki untuk mengambil kes Forensik. Saya belajar erti syukur disitu..

Unit Khas Pembersihan Hospital
Kes pertama masuk ke Zon Resusitasi dengan keadaan tidak sedarkan diri. Lelaki sekitar umur 40 tahun. Menurut MA yang bersamanya di dalam ambulan, beliau jatuh ke dalam kolam dan tidak sedarkan diri. Tetapi menurut isteri beliau, beliau pengsan terlebih dahulu sebelum jatuh ke dalam kolam milik beliau untuk menangkap ikan. MA (dengan penuh bergaya) mencatat history kes di dalam kad kecemasan dari kaunter triage sambil bertanya soalan lain sambil Kak Syakinah mengambil semua vitals (BP dan blood glucose). Tak ingat siapa yang menerangkan kepada kami ketika itu, semua kes pengsan atau tidak sedarkan diri perlu disyaki hypoglycemic dan rawatannya dextrose bolus (tak ingat dose) dan D5 solution drip. Banyak sebab lain (differential diagnosis) yang membawa kepada tidak sedarkan diri atau shock seperti hyperglycemic, severe and acute hypotension, acute hypovolumic, neurological problems dan sebagainya tetapi kes ini didapati hypotension dan hypoglycemic berdasarkan tekanan darah (BP) dan dextrostix (blood glucose). Apa yang menghairankan, menurut isteri kes, beliau telah bersarapan pada pagi itu dan akhirnya setelah hampir setengah jam, kes tersebut telah sedarkan diri tetapi masih dalam keadaan lemah. Dan inilah pembelajaran pertama saya menghadapi kes pertama yang saya ingat sampai bila-bila. Kes MI atau Myocardial Infarction ; commonly occur among smokers. You can suspect it from history taking apparently.

Katil Resusitasi
Tiba-tiba, tanpa sempat saya bertanya lebih lanjut, kes tadi kembali tidak sedarkan diri dan telah dipindahkan ke katil resusitasi. Doktor telah dipanggil. Staf nurse sudah mula memasang branula atau venofix di kedua-dua belah tangan kes. Sudah mula memasang line. Semua telah bersedia untuk memasang endotrachial tube yang dilakukan oleh doktor atau Medical Officer (MO). Setelah ET dipasang, kes tadi sedikit sedar tetapi mengerang kesakitan dan menyebut 'Allah' beberapa kali. Mungkin dalam psychosis state disebabkan hypoxia. Inilah kali pertama saya melihat ET dipasang secara live. ECG dan Oximeter (untuk blood-oxygen level) juga telah dipasang. Ketika itu, saya masih buta ECG, maka saya tidak tahu apa penerangan dari diagnosis (Dx) doktor. Atas arahan Dr. Karthi yang bertugas ketika itu, Atropine infusion bermula. Masih tiada respon walaupun telah sampai maximum level allowed. Line of treatment seterusnya, Adrenaline, Dopamine dan akhirnya Dobutamine. Masih tiada respon yang baik dari ECG.

More flow needs lesser number.
Saya diberitahu bahawa ECG menunjukkan MI dari ST segment. Tetapi kini, ECG telah menunjukkan asystole walaupun keempat-empat resuscitation drugs infused. Saya disuruh mengambil kerusi kecil, tetapi ketika itu saya kaget dan tidak tahu apa yang dikehendaki dan saya juga tidak tahu tempatnya. Dengan kadar segera, kerusi diletakkan di sebelah katil resus dan En. Samsudin memulakan cardiac compression di atasnya dan disambung oleh Dr. Karthi bergilir-gilir. Saya yang seolah-olah tidak langsung membantu kemudiannya disuruh menyambung cardiac compression. Tanpa berfikir panjang, walaupun tidak pernah melakukannya ke atas manusia sebenar, saya nekad mencuba.

Troli Kecemasan
Inilah kali pertama saya merasai cardiac atau chest compression ke atas seorang manusia. Berbekalkan method yang pernah saya belajar dalam First Aid program yang dianjurkan oleh PCT, saya menekan tubi sambil berharap ada perubahan pada ECG. Malangnya, ECG hanya berubah ketika saya melakukan tekan tubi selama 15 minit. Jantung kes masih tidak menunjukkan sebarang sinus rhythm . Sambil menekan dan memerhatikan monitor ECG, di dalam fikiran saya hanyalah mengharapkan regular rhythm itu. Saya tahu betapa sakitnya kerana sebuah kehilangan..

Semua staf nurse dan MA serta MO begitu cekap melakukan tugas. Mereka sangat tenang dan rilek dan kelihatan telah mengetahui apa sahaja yang perlu dilakukan. Memang saya perlu mengurus emosi dan saya banyak belajar dari mereka. Inilah pertama kali saya melihat dilated pupil dan very cold extremities. Akhirnya setelah kesemua tenaga dicurahkan dalam masa 30 minit, keluarga kes dipanggil untuk mengumumkan waktu kematian. Hati saya kosong. Tidak tahu pilihan perasaan. Dan surah Yaasin berkumandang di seluruh Jabatan.

Hari pertama kami beginilah. Agak terkejut kerana sudah menerima kes seperti ini. Me myself feeling so helpless. Even untuk ambil certain apparatus pun tidak dapat menolong kerana kurangnya mengetahui nama-nama alat dan penggunaan shortforms. Sangat teruk.

Kes ini juga menyebabkan saya mengambil berat dextrostix level. Soalan pertama Dr. Ariff pada hari itu ; Causes of loss of conciousness atau LOC. Soalan kedua ; level of glucose that can cause hypoglycemic shock. Kedua-duanya tidak dapat dijawab dengan baik kerana ketika itu tidak tahu apa itu dextrostix! He he.

Banyak penerangan disampaikan oleh MA dan Staf Nurse kerana para doktor sangat sibuk dengan urusan wad dan sebagainya. Kadang-kadang tidak ada doktor di Jabatan Kecemasan kerana doktor on-call itu jugalah yang in-charge wad pesakit dalam (in-patient). Di hospital-hospital daerah seperti hospital Baling tidak ada House Officer (HO) atau di Mesir dikenali sebagai Resident kerana hospital daerah bukanlah hospital yang dipilih untuk menjalani housemenship. Teringat kata-kata Dr. Ariff kepada semua MA, "Kamu semua kena ajar depa ni baik-baik. Nanti depa jadi ketua hampa semua jugak.." Kami hanya tersenyum. Lambat lagi menunggu 10 tahun. He he.

Waktu-waktu akhir hari itu, kami diajak oleh En. Samsudin dan Dr. Ariff menikmati jamuan terakhir sebelum Ramadhan tiba. Katanya semua staf kecemasan dijemput. Mungkin kerana tidak mahu kami rasa terasing (yang sememangnya kami patut rasa begitu kerana bukan staf tetap hospital ini), kami diajak dengan begitu bersungguh-sungguh. Tambahan lagi kes meninggal di depan mata buat pertama kali, semua orang pasti akan bercampur-baur perasaan.

Begitulah panjangnya kisah sehari saya dan Huda di Hospital Baling ketika cuti musim panas tempoh hari. Ini belum kisah-kisah selepas ini dengan kehadiran student MA yang sangat terer, kes open book, melihat stitch to open dan sebagainya. Menambah semangat saya untuk terus belajar perubatan! Malangnya, hanya beberapa gambar yang sempat diambil kerana saya perlu juga menjaga maruah pesakit.

Mungkin, jika ada kesempatan, akan saya ceritakan lagi. Jika diizinkan Allah.

Wallahu'alam bissowab..

Comments

hood@sunny said…
ten.. ten.. ten.. here comes the 1st commentor ^__^ V

Pcik hypoglycemic tu bukan dia keluar dari kolam, then jatuh rebah ke? Haha, history contradicted nih :P

"Org Baling pandai-pandai jugak eh?"
Apa, ingt lekeh sgt ke org Baling ha? Org Baling yg teror2 sume dok luar Baling.. X caya tgk kat Tanta ni :)
puteri_islah said…
haha..kak uda, lepas terer smue org kuar berbakti dkt tempat len noh...
sian dkt Baling tu...
xpe, nnt de 2org pakar berbakti dkt situ kan..
insyaAllah :P
hood@sunny said…
lor, org semangat ni nk berbakti kat Baling.. nge3

Xalama lg akan ada Kolej Uni Insaniah kat Baling.. haa bleh la gheja dekat2 umah jaa ^__^
rasyidan said…
Assalamualaikum..

Sy pelajar perubatan juga, & nak buat Elective di Hospital Baling tapi tak tau nak contact sapa di situ. Sy org Baling jugak. So saya try google "hospital Baling" dan terjumpa blog ni.

Sy sgt perlukan pertolongan saudari kalau saudari ada sapa2 yg sy boleh contact di Hospital Baling?
rasyidan said…
Slm. Mintak tolong jasa baik saudari. Macam mana nak contact hospital baling? Saudari ada kenal mana2 doktor personally x? Sy dah try contact Pengarah Hospital via email tapi tak balas2. dah lebih kurg 3 minggu dah
Husna Sani said…
Wa'alaikumussalam.

maaf sangat-sangat Rasyidan. tak perasan ada komen terbaru dalam post ni.

saya rasa better pergi sendiri ke pejabat Hospital Baling dan serah borang elektif dari KKM. saya pun buat macam tu sebab biasanya sebarang maklumat yang online tentang Hospital Baling kurang diupdate.

thats the only choice I could suggest. really sorry..