Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."
(Al-Baqarah : 155-156)

21 March 2010

Inilah Tanta-ku

Tanta Today ; What So Special?

(Pertama kali saya mendengar perkataan 'Tanta' adalah dari guru tasmi' saya yang pertama, Ustaz Ikmal Zaidi.)

Lama betul rasanya tidak menulis. Tidak sempat menghias blog dan membaikpulih, tugas-tugas lain pula menuntut. Inilah bahana apabila tugas menjaga 2 laman web sekaligus. Not a big deal. Sebenarnya, saya bertambah-tambah sibuk sejak beberapa bulan lepas dengan Program Eminent '10 dan Final Clinical serta Final Practical Forensic and Toxicology yang benar-benar menguji kemampuan saya menyusun masa. Pun begitu, saya sempat membalas email (dengan panjang lebar) dari seorang pakcik yang berhajat menghantar anaknya ke Universiti Tanta, Mesir di mana saya sedang berada sekarang. Setelah bertimbun-timbun nasihat disampaikan, inilah yang memberi lintasan untuk saya menulis tentang bandar Tanta terutamanya tentang suasana dan keadaan semasanya. Ya, Tanta hari ini benar-benar berubah secara mendadak jika dibandingkan dengan ketika tahun-tahun awal saya di sini.

Kenapa Istimewa?

Kerana adanya saya. Lawak saja. Tanta istimewa bagi saya kerana Tanta adalah bandar yang sederhana. Orang-orangnya sederhana, harga barangannya sederhana, sewa rumahnya sederhana dan tambang teksinya juga sederhana. Saya tidak perlu membayar hingga LE20 dengan menaiki teksi untuk ke stesen yang menempatkan semua kenderaan untuk ke Kaherah. Saya juga tidak perlu menaiki kenderaan untuk ke kuliah (baca : berjalan kaki). Walaupun Tanta bukanlah bandar yang strategik untuk menjadi pusat pelancongan (berdekatan dengan Sungai Nil), namun hal ini menjadikan Tanta kurang tumpuan pelancong yang banyak menodai kesucian Nil itu sendiri (kurang remaja bersepah dan berpeleseran di kurnishnya). Benar, Tanta bandar kecil yang dikelilingi kampung-kampung Arab yang sederhana keadaaannya..

Mungkin ramai mereka yang di Malaysia tidak tahu bahawa institusi pengajian tinggi di Mesir terbahagi kepada 2 jenis; universiti-universiti di bawah Kementerian Pengajian Tinggi Mesir dan di bawah Al-Azhar. Dan universiti saya -Universiti Tanta- adalah di bawah KPT Mesir, bukan Al-Azhar menjadikan kami (baca : pelajar-pelajar perubatan perempuan) satu-satunya golongan perempuan Malaysia yang wujud di bandar ini kerana Al-Azhar di Tanta adalah untuk pelajar lelaki. Ini tidak termasuk para isteri ustaz-ustaz yang juga tinggal di Tanta.

Mat'am Kharijiy - Dewan Makan Luar

Contoh Hidangan Musim Panas untuk hari Ahad dan Selasa (Jenis buah berbeza mengikut musim)
Dari segi pengurusan Universiti, bagi saya, Universiti Tanta adalah yang terbaik. Walaupun yurannya (hingga tahun ini) mencecah USD 8,000 (bersamaan hampir RM 25,000), kami menerima segala kelebihan yang sewajarnya. Alhamdulillah. Pertamanya, trip setiap tahun bagi setiap batch (walaupun program ini hanya baru bermula ketika saya di tahun 2 dan hanya untuk pelajar-pelajar MoU) ke tempat-tempat menarik di Kaherah. Juga, makan di kantin secara percuma selama 4 hari setiap minggu dengan juadah yang menepati citarasa Melayu dan penuh khasiat. Tidak lupa juga anugerah terbaru (yang baru sahaja bermula pada tahun ini), setiap pelajar yang memperoleh pangkat Jayyid Jiddan dan Mumtaz akan menerima LE 500 dan LE 1,000 respectively.

Sekadar penambahan, dari aspek pendidikan Islam (setakat yang saya hadiri), saya telah mengikuti 2 pengajian tahsin Al-Quran dan matapelajaran pengajian Islam yang lain (tuisyen luar) dengan tanpa sebarang bayaran. Ini termasuk juga kelas-kelas pengajian dari para pelajar jurusan pengajian Islam yang tidak jemu-jemu dan lokek untuk berkongsi ilmu.

Kenapa Terlalu Istimewa?

Kerana kami, warga perubatan Malaysia di Tanta memiliki lebih dari 10 orang pelajar yang pernah menghafal 30 juzuk Al-Quran. Tak percaya? Tanya Timbalan Pengerusi PERUBATAN Cawangan Iskandariah Sessi 2008/09, saudari Nawwar Afifah Zakaria. *grin* sikit. Menjadi Quran bergerak atau tidak, hakikatnya kami mempunyai sejumlah manusia dari golongan tersebut. Masalah sosial adalah perkara biasa di setiap lokaliti berpunca dari warganya yang tidak komited dengan Islam. Namun, usaha-usaha masih dilakukan untuk menjaga bi'ah atau suasana solehah ke tahap yang sewajarnya. Jika tiada perubahan, ini tidak bermaksud kami tidak berbuat apa-apa!

Menjadi warga Tanta juga terlalu istimewa kerana senior yang paling senior baru sahaja di tahun 5. Belum mempunyai senior yang telah menjadi graduan yang boleh dikongsi secara penuh pengalaman di universiti ini. Hal ini menjadikan kami lebih berdikari dan menjelajah dunia baru Tanta secara semulajadi walaupun penuh dengan kesilapan dan kesalahan.

Istimewa dari sudut Islam sebenarnya diukur dengan pengukur keTAQWAan. Saya tidak menyatakan bahawa warga Tanta adalah istimewa kerana semua atau sebahagian warganya bertaqwa. Tetapi saya sekadar meluahkan bahawa kita sering mencipta ukuran kita sendiri sedangkan taqwa itu hanya dalam pengetahuan Allah sahaja. Kita mengira bahawa dengan adanya banyak kawasan pelancongan yang cantik, pelbagai kemudahan yang disediakan oleh universiti dan sistem pembelajaran yang terbaik menjadikan tempat pengajian kitalah yang paling istimewa. Tetapi sebenarnya tidak. Sebenarnya, apa yang diambil kira dan dilihat adalah hasil yang dilahirkan oleh graduan Malaysia dari institusi tersebut. Ya, adakah hasilnya adalah graduan yang boleh dikategorikan sebagai Muslim Doctor atau graduan Secular Doctor. Walaupun tarbiyyah itu terdiri dari 3 komponen (murabbi, manhaj, bi'ah), tetapi pendidikan dari suasana memang tidak dapat dinafikan. Pilihlah suasana yang membangunkan iman kita, bukan yang membangunkan nafsu ammarah kita.

Jangan kata Tanta adalah tempat yang paling teruk (baca : worst) hanya kerana kurangnya kemajuan dan kemodenan di sini. Tapi ingat, di sinilah pernah lahir seorang tokoh terkenal pada masa ini ; Asy-Sheikh Dr. Yusuf Al-Qardhawi! Ya, di daerah Tanta ini!

Meydan Sa'ah - Time Square, Tanta - courtesy of de_hydrates

Nasihat saya untuk mereka yang mempunyai keinginan untuk melanjutkan pengajian di luar negara secara spesifiknya di Tanta, berfikirlah dengan secara serius dan ambillah keputusan dengan jujur. Keep in consideration all the factors that make you eagerly want to join the Malaysian medical community of Tanta. Make sure that the factors will later can be the strength for your entire life.

Kami mungkin tidak memperoleh pengalaman yang cukup dan maklumat yang relevan dengan bidang kesihatan di Malaysia, tetapi kami mempunyai semua sebab untuk memperoleh punca bagi segala kekuatan ; SABAR. Bukankah orang yang paling kuat itu orang yang menahan marahnya? (dan saya benar-benar teruji dengan itu).

Lastly, jangan lupa solat hajat dan solat istikharah. Kita semua mahukan yang terbaik dan sangat berusaha untuk mendapatkannya. Tetapi ingatlah, Allah lebih mengetahui yang mana yang terbaik. Maka, pohonlah segala yang terbaik dari-Nya.

Dan, berakhirlah kisah Tanta saya yang sederhana ini. Wallahu'alam..

P/S : Rujukan tambahan @ Laman Faculty of Medicine, Tanta University dan PERUBATAN Cawangan Tanta

11 responds:

hoodsuny said...

kini dgrlah pengomen pertama bersuara..
haha

tanta best sbb apa?

sbb sume org nk jadikan life in tanta is the best.X kiralah aspek duniawi atau ukhrawi..

yeah~ live your life to the fullest ^__^

eunsuh_88 said...

clap2~

no0na-chan~

bkn ke kte stat visit2 tym 2nd yr?

yg pg pyramid tu kan?

then last yr pg pharoanic village kn?

Husna Sani said...

a ah, lupa la, he he he
jap nak betulkan..

VioletOrchid said...
This comment has been removed by the author.
VioletOrchid said...

VO saaayang Tanta setinggi langit ilahi!

no matter if u r a senior or a junior,

please..take good care of Tanta.

onegaishimasu, minna!

sinar_islami said...

hehe..tanta bertmbh best kalau ade sha...
gurau je...
tersenyum sha bila kak una tulis sbb ada kak una...betul jga tu..hehe kak una kan ceria...

moga merantaunya kita di bumi mesir ini berolah hikmah yang sngat besar

ps: lama nk tgu org tu update..hehe

Dila Idrus said...

yeay.mat'am terbaikkk!!:D

fatin nazmin mansor said...

SAlam...husna...Us Ikmal Zaidi tu ustaz akk jugakkkkkkkkkkk...wah kita share the same ustaz...dia memangggg best..Mansurah pun best la. huhuhu

ME said...

Salam.

Ustaz Ikmal Zaidi mengajar kat mana skg? Produk Kuliah Quran Tanta tu. Dia ada hompej tak?

Wassalam.

Husna Sani said...

to : ME

wa'alaikumussalam.

sye x tahu hompej dia, x silap sye ust ikmal jd pensyarah kt KUIS, sye pn dh lama x kontek ust ikmal..

Prof AL said...

Syukran. :)