Day One : Obstetrics and Gynaecology

Department of Obstetrics and Gynaecology (arabic : qism amradh an-nisa' wa at-tawleed). Ok.


Ini adalah jabatan pertama yang kami pergi untuk buat attachment. Itupun selepas mendapatkan surat dari kuliyah (arabic : gawaab). Itupun masih kurang tersusun dan kerani jabatan (arabic : sekretariat) masih tidak tahu bagaimana untuk menyusun attachment seperti yang kami mahu ditambah lagi kami freshly lepasan tahun 3 dan program attachment tidak pernah dilakukan secara formal di hospital (istilah lain yang sesuai mungkin tadrib soifi atau latihan musim panas). Begitulah urusan di Mesir, kali pertama atau hari pertama susahnya hanya Dia yang tahu. Selepas itu, andai sudah dikenali, semua urusan bergerak dengan mudah. Mencipta kesabaran betul.

Oleh itu, tiada apa yang hendak diceritakan. Attachment konon-kononnya itu bermula dengan seminar satu ubat yang mengurangkan congestion dalam salur darah bahagian pelvis. Terlupa tradenamenya. Kemudian berjalan sekitar wad kandungan luar biasa (betulkah panggilan ini?) (read : ectopic pregnancy) yang lengang kerana pesakitnya dilepaskan (read : discharge) lebih awal oleh doktor. Sedikit kecewa kerana terlepas 3 kelahiran normal. Hanya sempat memerhati tong sampah dan selipar yang dipenuhi dengan percikan darah. Terlupa mengambil sedikit gambar-gambar suasana itu dek kekecewaan itu.

Namun, sempat juga menjengah ke Wad Eclampsia, Wad Persediaan Bersalin dan Incubation Room (dilarang masuk atas bagi mengelakkan jangkitan pada bayi-bayi). Menariknya, di beberapa pintu sepanjang lorong menghala dewan kuliyah, terpampang ayat-ayat Quran berkaitan penciptaan manusia di dalam rahim. Antaranya;

هو الذي يصوركم في الأرحام كيف يشاء لا إله إلا هو العزيز الحكيم
"Dialah yang membentuk rupa kamu dalam rahim (ibu kamu) sebagaimana yang dikehendakiNya. Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."
Ali-Imraan:6

Ada beberapa ayat lagi cuma saya benar-benar terlupa bahawa saya membawa kamera. InshaAllah saya akan letakkan gambarnya di sini andai saya ke jabatan ini lagi..

Attachment yang konon-konon ini hanya berakhir selepas zohor. Beberapa hari selepas itu, saya terbaca blog seorang senior dari Kaherah yang juga berattachment di hospital langsung menyedarkan saya bahawa attachment di wad ini memerlukan 2 perkara; sanggup bermalam berhari-hari di situ dan mempunyai basic internal medicine (at least 5th year..). Dari situ barulah dikenali lantas belajar banyak perkara dan menyaksikan pelbagai jenis kelahiran dan penyakit-penyakit wanita. Lain kali mungkin, inshaAllah..

Wehdah Amradh An-Nisa' - Pusat Sakit Puan

Qism Amradh An-Nisa' Wa At-Taulid (Wihdah Et-Taulid)
Jabatan Bersalin dan Sakit Puan (Pusat Kelahiran)


Oleh itu, saya telah mengenalpasti banyak perkara utama yang belum saya tahu dalam jabatan ini iaitu;

1. Masih tak pernah rasa menyambut kelahiran.
2. Masih tidak tahu simptom-simptom ibu akan bersalin.
3. Masih tidak tahu mengambil darah (IV).
4. Masih tidak pernah melihat pembedahan casserian.
5. Masih tidak pernah melihat bayi kembar dilahirkan.
6. Masih tidak tahu menguruskan bayi yang tidak cukup umur/mati.
7. Masih tidak tahu komplikasi yang sering dihadapi oleh ibu yang melahirkan anak.
8. Masih tidak tahu prosedur untuk ibu yang mengalami eclampsia.

Mungkin banyak lagi yang saya tidak tahu kerana masih belum berjinak dengan dunia klinikal. InshaAllah cerita ini menjadi semakin panjang apabila saya di tahun 6 nanti, InshaAllah.

Akan bersambung lagi di jabatan yang lain..

..Wallahu'alam..

Comments

hood@sunny said…
Seperti biasa, si tukang komen pertama sampai ^^

Bukan wad kandungan luarbiasa laa (ectopic pregnancy) org panggei kandungan luar rahim, atau mengandung luar rahim :P

btol ke?

fas'alu ahla zikri in kuntum la ta3lamuun :P
Husna Sani said…
owh, ek?
silap la tu,
hi hi hi

sila take note ye..