The About-Women Movies

Siapa kata orang macam saya langsung tidak menonton filem? Tidaklah hingga ke panggung wayang, tetapi saya juga menghabiskan sesetengah masa lapang saya dengan menonton. Dan saya seorang yang terlalu memilih ketika menonton filem. Setiap kali menonton satu-satu cerita, saya pasti akan menarik keluar semua falsafah-falsafah yang ada dalam kisah-kisah tersebut. Setakat ini, Naruto Shippudeen dan House M.D. boleh dikategorikan antara tontonan kegemaran yang saya ikuti setiap sirinya. Di dalamnya sarat dengan manusia-manusia kreatif yang boleh saya pinjam semangat dan ketabahan mereka. Cuma cerita-cerita dari barat saya tidak berapa gemari kerana penuh dengan aksi yang membuatkan saya rasa mual. Ah, kehidupan bebas yang tidak ada kawalan bahkan membinasakan! Tiada panduan!

Begitu juga cerita-cerita cinta yang lain. Semuanya mempunyai falsafah yang sama dan tidak ada pembinaan di dalamnya. Dua falsafah cinta yang saya temui dalam semua cerita cinta (saya layan juga, nak tahu mengapa ramai yang addicted dengannya..); pertama, kalau jumpa selalu memang akan jatuh hati dan kedua, Heart Resonance Theory. Kamu suka pada seseorang, dan orang itu akan merasainya juga. Boring..itu sahaja! Agak kurang mendidik bagi saya.



Di celah-celah pilihan cerita, saya menemui dua lagi cerita yang benar-benar membuatkan saya berfikir. Dan kedua-duanya menceritakan tentang kehidupan wanita di tengah-tengah masyarakat. Satu hasil dari Indonesia yang bertajuk Perempuan Berkalung Sorban dan satu lagi dari Barat, Arranged. Walaupun yang kedua adalah lakonan manusia kulit putih, tetapi tidak ada unsur-unsur yang memualkan saya. Kedua-duanya memberi perspektif yang berbeza bagi penontonnya, begitu juga saya. Apa perspektif anda?

Perempuan Berkalung Sorban


Ringkasan sinopsis yang saya ingat adalah kisah Aneesa, seorang anak Kiai yang hidup dalam sebuah pasentren (madrasah) kepunyaan ayahnya. Di sana, Aneesa memberontak kerana banyak perkara yang membezakan dia dengan kaum lelaki yang lain. Baginya tidak adil. Dan masanya banyak bersama Khudori, temannya ketika kecil tempat dia meluahkan segala perasaannya (erm, my first theory about love applied, ha ha ha). Lalu jatuh hati..

Kemudian Khudorinya menyambungkan pelajaran ke Mesir (yang saya tak tahan, rumahnya setentang dengan piramid sedangkan di kawasan piramid tidak ada penuntut yang tinggal di situ kerana jauh dari pusat pengajian!), Aneesa dikahwinkan secara paksa oleh ayahnya dengan seorang lelaki lepasan Madinah. Memalukan, lelaki yang kononnya baik rupa-rupanya mempergunakan wanita untuk kepuasan nafsu. Huh!

Kemudian pelbagai peristiwa yang berlaku (sila tonton sendiri), akhirnya Aneesa bercerai dengan suaminya, Shamsudin (kalau saya tak silap). Walaupun masih dalam trauma, Khudori masih menerimanya sebagai isteri. Mereka hidup bahagia dengan seorang anak hinggalah.. (sila tonton sendiri ya!)

Mungkin ramai berpandangan filem ini membawa mesej emansipasi wanita atau kebebasan wanita. Benar, cerita ini digubah dengan begitu baik hingga saya tidak merasakan ada unsur-unsur liberalism di dalamnya (tidak seperti Gubra yang menjelikkan!). Tetapi, saya memandang kisah ini sebagai contoh kegagalan besar bagi sebuah institusi pengajian Islam. Kisah ini sebenarnya membentangkan betapa rosak sebuah institusi jika para pelajarnya tidak diajar cara berfikir. Semuanya hanyalah seputar halal dan haram. Tidak ada pembinaan iman dan tidak ada pendidikan jiwa. Lebih tepat lagi, tidak ada aplikasi cara didikan Rasulullah s.a.w. Benar, pasenteren itu hanya merujuk Al-Quran dan Sunnah, tapi tidak dilihat bagaimana merujuknya!

Saya berfikiran begini dan sebenarnya saya risau apabila ada wanita lain yang mentafsirkan dengan perspektif yang berlainan terutamanya jika menganggap itulah institusi Islam yang sebenar dan hanya itulah tugas-tugas wanita dalam Islam; hanya membantu dan melayan suami. Ya, sebagai isteri adalah salah satu tugas wanita dalam Islam, tetapi wanita Islam juga mempunyai tempat di dalam semua bidang ilmu dan pekerjaan. Islam juga memberi hak kepada para wanita Islam untuk berfikir dan memberi pandangan (seperti Saidatina 'Aisyah yang bijak itu!). Wanita dalam Islam tersangat istimewa jika benar-benar tahu bagaimana merujuk Al-Quran, As-Sunnah dan panduan para Ulama'.

Amat malang apabila seorang wanita Islam ingin bebas dari kehidupan Islam yang sebenar kemudian menyertai kehidupan sebaliknya. Malang bahkan tidak bermaruah dan hina!

Arranged


Filem ini sebenarnya saya kutip setelah saya baca sebuah review dari Faisal Tehrani. Melihat sinopsisnya yang menarik, saya mula mencarinya di internet.

Arranged pada saya sebuah filem yang sangat menyentuh hati kerana watak-wataknya digambarkan sebagai wanita-wanita yang suci dan berpegang teguh dengan ajaran agama. Namun, pegangan mereka dipandang rendah oleh orang-orang sekeliling mereka. Filem ini bukan filem anti-agama tetapi lebih kepada kisah toleransi Islam-Yahudi Ortodoks (jangan salah faham, pengganas Israel di Palestin adalah Syaitan Zionis!). Kisah dua orang guru praktikal wanita di dalam sebuah sekolah di New Jersey (kalau saya tak silap) yang berbilang kaum, pemikiran dan pegangan agama.

Saya paling geram apabila melihat Pengetua sekolah yang terlalu sekular. Katanya mereka adalah guru yang kreatif, bijak dan sentiasa menepati masa. Namun apa yang tidak beliau puas hati adalah cara pemakaian mereka yang terlalu mengikut ajaran agama. Katanya pilihan. Beliau meminta kepada mereka berdua supaya berfikir dan memilih jalan hidup mereka bukan ikut-ikutan agama. Kerana geram dengan sikap Pengetua yang bagi saya tiada pegangan agama dan bodoh, Rachel si Yahudi membalasnya dengan kata-kata yang saya suka, "I have my choice, and this is my choice, and this is the community choice. You think if I live without my family is a freedom? You think if I sleep with any other man that I barely know is a freedom?". Itulah dia wanita Yahudi yang memang terkenal dengan kebijaksaan mereka. Dia bukan sahaja mempunyai otak, tetapi juga tahu menggunakannya.

Filem ini juga memaparkan satu adegan yang menarik iaitu bagaimana kedua-dua agama menyusun para pengikutnya untuk mencari pasangan dan berkahwin. Dan cara Islam dipersembahkan dengan begitu baik sekali, tidak ada yang melanggar apa yang saya fahami selama ini. Tidak ada couple yang entah apa-apa, tidak ada penentangan keluarga dan semuanya dilalui oleh kedua-dua wanita ini dengan penuh senang hati dan bahagia. Bahkan bakal suami Rachel juga hasil usaha dan susunan Nasira, sahabat Muslimnya. Filem yang indah dan saya sangat terharu menontonnya!

Kedua-dua kisah ini membuatkan saya benar-benar ingin menjadi pendidik wanita. Pensyarah falsafah atau kedoktoran barangkali. Saya tidak mahu wanita menggunakan akal tanpa panduan yang ditetapkan oleh Pencipta mereka. Saya tidak mahu para wanita dunia mentafsir kehidupan mereka dengan cara yang salah dan hanya mengikut telunjuk nafsu. Saya tidak mahu wanita hari ini mentafsir sebuah kebebasan seperti yang pernah ditafsirkan oleh SIS itu. Saya tidak mahu wanita terus menerus menjadi penghuni Neraka paling ramai kerana kebodohan mereka akibat dari kurangnya ilmu dan iman!

Ya Allah ampuni kami atas segala kesalahan yang kami tahu dan yang tidak kami ketahui.
Ya Allah, tunjuki kami dengan hidayah dan kasih-sayangmu.
Ya Allah, jangan engkau pesongkan hati kami dari hakikat Islam yang sebenar dan lindungi kami dari falsafah jahat dan godaan musuh lelaki dan wanita yang nyata yakni Syaitan.
Ya Allah, kami tidak mempunyai sebarang kekuatan melainkan daripadaMU..

P/S: Jom jadi wanita paling hebat dengan Al-Qur'an!

..Wallahu'alam..

Comments

hoodsunny said…
yeah, da 1st commentor is arrived..
hehe, salam..

erm, islam mengangkat darjat wanita sangat cantik, indah sekali.. sesuai dgn fitrahnya.

tp sedih, tgn2 wanita sendiri yg mengheret mereka ke neraka.

bangga jadi wanita muslimah mukminah,xhairanlah ia menjadi lebih berharga dari dunia dan seisinya!!

so, become one is the most hard things to do, but not impossible, jom!! gambatte ne sume muslimah skelian :D
Ahmad Faiz said…
sedey gak bile tengok citer pompuan bekalung sorban...
citer bekisar nak tegakkan hak2 wanita. pekara ni tak salah
tapi ape yg tak stuju nyer care persembahan citer ni yang terlalu 'aggresive' contohnyer die tunjuk sikap anisa terhadap parents dier..
pastu kehidupan azzawaj yang saje2 dizahirkan ole penerbit..
pekare camni tak patut r kalu betol2 nak sampaikan mesej islam tu sdri kan3x?...
Husna Sani said…
betul,
ada jgk part2 yg x patut dipersembahkan,
apa kata dari kte terus mengkritik,
kte bg cadangan/pandangan,
tentang filem2 islamik yg sewajarnya bagaimana,
itu lbh menyelesaikan konflik bukan?
Atiqah said…
salam...
pendapat yg baik..tiqah x tgk lg dua2 cite ni..tgh bz analyze 1 cite utk tesis..The Little Nyonya..

psl wanita jgk..tp dr perspektif budaya Peranakan..

sedang mengkaji tntg isu wanita utk dijadikan bhn dlm penulisan thesis final year...rse bosan sbnrnye dgn isu feminism..mencari idea lain di sebalik cite...

sdkt perkara yg mmbuat tiqah tertarik utk mengkaji cite The Little Nyonya..

"The house and the men in the house were all that women had in life. They battled each other so as to have the monopoly over men. Women hated each other and they fought each other to win the position."

kte sllu lihat dlm realiti dunia..wanita ditindas oleh kaum Adam..tp sedarkah kte wnita sndr menindas wanita...

sje nk share..tertarik ngn entry ni..
Husna Sani said…
to Atiqah,
erm, that movie seems very interesting,
nanti boleh post reviewnya di blog Atiqah ye?
he he he
Atiqah said…
owh idea yg baik..insyaAllah nnt tiqah wat review..
harlym said…
salam
dah cuba tengok kcb ?

penuh falsafah ..

tapi kalau dah baca novelnya...boleh agaklah ceritanya camana kan...