Cerita Internet

Written Pathology will begin on June, 15th. The last paper InshaAllah.
I have 10 days beginning from today to cover 502 pages of General and Special Pathology.
10 days with 72 pages per day.
Hu, rapid revision maybe. A load to read, understand and digest.

But this time, I like to share something, in between this period, a story that others might think it just a usual story, but for me, it's about win-win situation. Everyone did their very best including our neighbour, Baba Hassan. And finally we got the best. But what we have now unfortunately never been considered by others, because it seems as a simple matter for them. Simple and no big deal! hu~

Cerita internet yang kini berkelajuan 1MB, wireless dan tiada masalah terputus-putus dengan bayaran LE230 sebulan melalui perkhidmatan syarikat internet Linkstream.

Cerita bermula begini..


Rumah yang sedang kami duduki dari tahun 2008 hingga kini adalah rumah kedua kami yang pada mulanya memang mempunyai line telefon. Kami berkeputusan untuk menggunakan line telefon tersebut untuk memasukkan line internet dan tidak perlu lagi memasang line yang ditarik dari CC yang perlu dipasang untuk setiap orang. Maka keputusan dibuat dengan membeli router yang mempunyai 4 port untuk Ethernet dan satu anthena untuk wireless. Itupun dengan bantuan ikhwah yang lebih dulu menggunakan router dengan kelajuan yang saya agak maksimum; 2 MB.

Dengan bantuan mereka juga kami dibawa ke syarikat internet untuk mendaftarkan line telefon rumah kami. Tetapi akhirnya, apa yang disangka tidak semudah yang dilakukan. Line telefon tersebut tidak dapat diaktifkan kerana ada masalah-masalah yang tidak diketahui. Pelbagai cara dicuba, namun tiada perubahan. Maka perjuangan kami bermula di sini bila semua jalan seolah-olah mustahil.

Bergilir-gilir kami satu rumah ke syarikat tersebut untuk memastikan samada line telah diaktifkan. Beberapa kali juga nombor IP dan segala nombor yang diperlukan ditukar dan dimasukkan, namun tiada apa yang berlaku. Lampu ADSL pada router tetap tidak menyala. Entah apa salahnya. Buntu. Syukur juga pada waktu itu kami tidak dikenakan bayaran kerana line masih belum diaktifkan. Kata operator di syarikat itu, mungkin line telefon rumah kami bukan line yang sesuai untuk disambungkan internet. Syabakah ardhiah katanya. Perlu taslih atau diperbaiki ataupun dinaiktarafkan. Di situ baru kami tahu di Mesir rupa-rupanya ada 2 jenis line telefon! Macam-macam..

Kemudian, kami mula mengambil keputusan untuk taslih dan memerlukan bantuan Baba Hassan (jiran bawah rumah kami yang sangat sabar) untuk memanggil orang dari center. Penantian demi penantian, line yang kononnya telah diperbaiki masih belum boleh juga diaktifkan. Sekali lagi operator di syarikat Linkstream menyarankan kami supaya terus sahaja menyambung router dengan line telefon jiran kami. Alhamdulillah, jumpa jalan keluar akhirnya. Nombor ditukar dan sambungan fizikal perlu diubahsuai.

Ketika ADSL mula menyala..

Pada mulanya Baba Hassan hanya menyarankan kami supaya membuat sambungan lain sahaja dengan membuat pintasan pada line telefonnya, akhirnya lampu ADSL yang dinanti-nantikan sekian lama menyala. Namun, keseronokan tidak kekal lama setelah lampu tersebut kembali padam. Bermula pada saat itu, line yang baru telah mula diaktifkan dan kami perlu membayarnya walaupun internet tidak selancar yang disangka. Alangkah! (Ketika itu hanya berkelajuan 0.5 MB dengan bayaran LE120)

Kegeraman semakin bertambah-tambah dan kami memaksa otak untuk terus mencari idea menyelesaikan masalah ini. Apa yang pasti, masalah utama adalah sambungan fizikal dan bukan lagi masalah line telefon seperti yang berlaku pada pertama kali. Selepas solat hajat dan bacaan Yaasin bersama-sama (semata-mata untuk line ini!), akhirnya, sebuah wayar telefon sepanjang 10 meter dibeli, disambungkan pada router dari tingkat 2 rumah kami ke tingkat 1 terus ke telefon Baba Hassan dengan bantuan splitter. Sambil menjerit-jerit antara 2 tingkat tersebut dengan Wani, Fazilah dan Huda di tingkat atas manakala saya, Najah dan Iman mengganggu Baba di tingkat bawah, kerlipan ADSL akhirnya menjadi sangat stabil. Nak tergelak rasanya mengenangkan saat-saat itu..

Permulaan pemasangan memang mempunyai masalah (internet terputus secara tiba-tiba) hingga 2 kali muhandis (technician) datang memeriksa secara percuma. Dan sejak saat itu hingga ketika ini, internet berjalan dengan sangat baik. Alhamdulillah, Allah sangat baik!

Memiliki line internet adalah satu nikmat yang tidak boleh disalahguna!

Internet menjadi keperluan kepada kami sejak semua urusan kuliyah dan hal-hal persatuan berkait rapat dengannya. Tetapi pada tahun ini, sambungan internet rupa-rupanya mempunyai tugas ketiga; memuat turun cerita-cerita. Kesal sebenarnya kerana aktiviti memuat turun cerita-cerita telah melembapkan perjalanan line wireless sehingga YM bermasalah dan nota-nota segera tidak dapat dimuat turun dengan cepat. Saya bertambah kesal kerana aktiviti memuat turun cerita-cerita semakin rancak sehingga lari dari tujuan asal line internet ini diperjuangkan kewujudannya. Dan tidak keterlaluan jika saya katakan, aktiviti muat turun ini banyak menganggu tugas utama pelajar-pelajar di sini; UNTUK BELAJAR DAN MEMBERI MANFAAT KEPADA ORANG LAIN!

Selepas perbincangan ringkas dalam fatrah exam ini, dan apabila melihat cadangan menaikkan line kepada 2 MB dan akan dibayar oleh pihak-pihak tertentu, saya dan ahli bait yang lain memikirkan untuk kembali semula pada keadaan asal (0.5 MB) dan memutuskan untuk tidak lagi berkongsi wireless. Saya dan rakan-rakan serumah tidak mempunyai masalah tentang muat turun ini kerana kami tidak dibiasakan dengan memuat turun cerita-cerita. Bagi kami, duit bukan segalanya. Apa yang utama adalah matlamat internet diadakan dicapai secara penuh; hinggalah kepada penggunaanya. Kami tidak mahu masing-masing mementingkan diri sendiri dan ikut suka hati. Hidup susah sama-sama, senang sama-sama. Baru bahagia.

Begitulah sedikit sebanyak kisah internet di Baitul Ateeq yang dikongsi seramai 12 orang (13+ sebab campur dengan anak Baba Hassan, hu~). Mungkin ramai yang tidak tahu kisah disebaliknya dan menganggap kami secara mudah mendapatkan sambungan internet. Tidak semudah itu. Tetapi kami seronok melakukannya kerana kami bersama..

Maafkan jika tulisan ini ada menggangu benak fikiran beberapa pihak, tetapi inilah luahan hati dan penjelasan, agar semua faham, hidup bukan seorang-seorang, hidup bukan untuk senang lenang dan hidup bukan hanya di dunia. Hidup bersama membuahkan banyak perkara-perkara besar jika dibandingkan dengan hidup sendirian. Sesungguhnya, kehidupan dunia ini menentukan kehidupan kita nanti di akhirat. Adakah kita bersedia?

Sekadar sebuah cerita yang tidak mempunyai signifikan bagi orang yang tidak berkenaan.
Peringatan untuk diri sendiri juga yang sedikit terganggu dengan kewujudan internet..

..Wallahu'alam..

Comments

Salam husna... :)
nice story laa...
sy pon ad mnde nk share ttg tenet kt uma sy ni..

klo ikutkn sy neh mmg suke surfing tenet..then, cable kt uma ni ade satu jew,sy tesangatla if nk wt bergilir2 neh, byk keje mencari tertangguh, utk membeli router memerlukan duit (sebaiknya wireless router adalah lebe baik ..ngeh3)...kemudian tatkala duit pinjaman pertama masuk, kebetulan mase tu PC fair sy pun g la cri wireless router yg sy dpt dgn hrga RM95-100, da xingt..huu..pastu, balik uma trus configure then akhirnya 3 lptop + 1 pc dpt menggunakan tenet scr serentak...alhamdulillah..

usaha yg tidak mau menyusahkan org lain terutama mak & ayh..haha :)

"ALLAH SGT BAIK"
hoodsunny said…
Terkesan dgn pos ini...
sama2 muhasabah diri...

takut² dilalaikan ngn benda len plak-
janas said…
hoho
cerita-cerita?
guessing
cerita apekah itu yek??
hehe
perfect's prop said…
tol3
tenet = nikmat yg tak leh dslh guna!!
doakann mym yerk!
Anonymous said…
Fenomena biasa bagi mereka yang berkongsi internet yang sama dalam 1 imarah di Mesir. Sehingga kadang-kadang tu mengganggu kerja-kerja print untuk PCT. Tegur tak makan. Akhirnya ana mengambil keputusan untuk keluar dari masalah dengan memanfaatkan vodafone broadband. Alhamdulillah berbaloi! :D
Husna Sani said…
broadband vodafon bukan kena guna mobile postpaid ke?
bukan byk ke kena bayar sebulan?

xpela, bg sume tahu keadaan n sama2 fikir..
hoodsunny said…
cerita2?
macam2..mentang2la sume da 18 above..

hmm..

cerita salah faham dgn Dr Hafni xde??
hihihi lucu bila pikir balik..

semua menuntut kesabaran sume org..
maaf atas keterbengkalaian kerja dek xde internet hampir setengah tahun itu..
skrg sepatutnya bersyukur selama setengah tahun lg.hu~
Husna Sani said…
to hood sunny,
a ah la, lupa nk cite yg salah faham ngan Dr. Hafni Hospital Syaima',
Ha ha ha

to Cbah,
waa, dpt router around RM100 je?
bestnye, alhamdulillah,
semoga kte semua x salah gne internet nih..
فاطمة said…
salam..akak rindu korg laa
Husna Sani said…
to K. Fatimah Az-Zahra',

rindu kat akak jugak..
hrtu x dpt pn pg kenduri akak..
tp ktorang dh tgk husband akak kt fs..
he he he

akak n husband akak comel n cute la~ hihihi