Why I Like Exam Most?

Saat saya menulis post kedua ini, saya baru selesai menjawab soalan 'killer' subjek Pharmacology yang ala-ala final exam Physiology Tahun 2. Kebiasaan universiti ini (Tanta University) memulakan exam dengan subjek yang paling susah. Mungkin untuk mengekalkan momentumnya. Dan saya merasainya...



Tajuk-tajuk yang agak menggerunkan yang saya hadapi ialah; Adverse Effect of Lithium, Organophosphate Toxicity and Treatment, dan soalan kegemaran tentang Benzodiazepines (Advantages). Total 10 short essays (i don't think they're short, hu hu hu) and 10 MCQ (i have no enough time to write the comments as Dr. Fayez asked..)
****
Have any idea about these drugs?...one is Antimaniac, while the others are Anti-cholinesterase and Antiepileptic/Sedative-Hypnotics... (Reader Discretion is Advised, he he he). Very nice medical term ha, wonder how they would be in Malay..
****

Guess what? Echinococcus granulosus, the shortest tapeworm infecting man.
__________________________________________________________________
Next, is Parasitology time! Need 'microscopic diagram' to be drawn..

Apa yang ingin saya kongsi di sini ialah, mengapa saya suka waktu-waktu exam?

First, saya mengurangkan diri dalam beberapa kerja. Maksud saya kerja luar study atau persatuan atau lebih sesuai dilabel sebagai kerja amal. Sebabnya, semua orang sedang study, tahu saya perlu study dan hakikatnya ialah saya terpaksa menangguhkan kerja-kerja tersebut. Tangguh dan letak tepi. Nampak seperti tidak bertanggungjawab, tapi hanya setakat itu yang saya mampu. Seperti kata Dr. Hammudah, "You are not a social worker.."

yeah, i'm not, but i'm a muslim worker, and muslim must help other muslim as much as i can..

But, now, it reaches the limit. Three quarter of my life now devoted to my medical books. Even i'm not nerd-medical-student type, but i begin to love everything in all books; from Pharma to Microb. I realize that i really need them to become a doctor soon so i must read, study and digest them very well! I love doing this which i'll only have during exams!

2 weeks of lectures > 2 weeks of winter break > 2 weeks of mid year exam > begin lectures..

Highly Devoting Hp

Dua minggu sebelum cuti winter dan 2 minggu berikutnya sebelum exam mid year, hp saya tidak berhenti-henti berbunyi. Satu panggilan lazim dari Pengerusi dan beberapa Ajk, satu panggilan dari agen penghantar pelajar-pelajar medic ke Mesir dan satu lagi panggilan untuk sesiapa yang ingin menjimatkan panggilan melalui Etisalat untuk bercakap dengan Cik Huda. Malah, kalau saya ingin menjimatkan panggilan, saya juga akan menyibuk pada hp Huda..

(just to mention, i'm using Etisalat while Huda's Vodafone, but now you will pay less for calling than messaging with just LE 0.15 per minute using Etisalat!)

Cuma tahun ini, keseronokan perlu dikurangkan. Memandangkan exam mid year berlangsung selepas cuti winter 2 minggu ini, maka cuti perlu dihabiskan dengan study. Seterusnya, 2 minggu berlangsungnya exam ini, pengajian bermula seperti biasa, dan 'imtihan amali sanah' bakal menjelang akhir bulan 4 ini. Seolah-olah tiada cuti! Doctors experiments on us seem a success..

Tahun 2009 ini juga merupakan titik tolak kepada saya untuk melakukan kerja-kerja yang saya 'kurang' suka or in other word 'terpaksa'. It helps me a lot. It builds me to be a better, matured and emotionally stable person. Tahun ini saya lebih tertekan, lebih banyak ujian-ujian luar, lebih banyak tuntutan dan kekurangan masa.

Finally, i often read Qur'an with my back pain to end my day before i fall asleep of exhaustion..

As Huda agree with me, "Sleep reduces tension and depression," as sleep helps regaining new endorphin..

Meja yang menunggu saat-saat 'clearance'.

Yup, keduanya, sedikit kerehatan kepada saya. Tumpu untuk study adalah masa rehat saya. Saya hanya perlu duduk di meja study, mengadap buku, menulis sedikit nota, berdiskusi dengan Huda, menyusun jadual diri saya serta mengikutnya dengan baik dan kadang-kadang mengacau Fazilah dan Najah yang nampak begitu rileks dan senang-lenang..

If someone disturb me, i'll simply say, "Sorry, saya ada exam 2 minggu ni.."

Atau lebih kasar lagi, "Tak boleh ganggu, nanti kena tumbuk.."

Ketiganya, clearly in front of you, i able to write a post which just wondering inside my head from before!

Sedikit falsafah di celah kesibukan ini, saya menyedari bahawa sangat berlainan mereka yang mempunyai masa lapang dan mereka yang sibuk. Mereka yang lapang akan mula berfikir perkara-perkara kecil yang tidak sempat difikirkan oleh mereka yang sibuk. This rule doesn't apply for those who are busy with non-beneficial works..

(tetiba teringat cerita best ummi, Mayonise Jars and 2 Cups of Coffee, still didn't find any in webs..)

Untuk berdepan dengan mereka-mereka yang lapang perlu banyak kesabaran dan penerangan. Salah sangka, tak puas hati dan marah mungkin akan timbul. Jika tak diterima, berserah saja pada Allah. Yup, that's the absolute place to return..

Anyhow, i'm really hoping that all my works i've done, all energy i've spent and all my restlessness and tiredness will give the heavy side of my 'Mizan' soon..

...Ameen...

Comments

janas said…
seperti terkena kepada orang yang lapang ini jek..huhu
ko na..hp baru jenama pe..mcm power jek..hehe
hp lama bg jek kat janas..
hood@sunny said…
heheh, hp lama k uda da gne, wat isi simcard celcom... muahahahaha
perfect's prop said…
wah!! cantik jiddan hp kokna!!
miss u all!!